Twittering the night away

Als je niet oplet, kan Twitter echt verslavend werken. De afgelopen dagen heb ik wat zitten experimenteren met de mogelijkheden van Twitter om te onderzoeken op welke manier bibliotheken Twitter als toepassing van Web 2.0 binnen hun werking zouden kunnen gebruiken.

De combinatie met SMS vind ik bijvoorbeeld sterk. De bibliotheek kan een eigen Twitter-kanaal oprichten en daar op gezette tijden melding maken van activiteiten, weetjes, nieuwe aanwinsten… Klanten die het kanaal volgen (“followers”) en tevens hun SMS activeren, krijgen die berichten dan via de GSM. In bepaalde gevallen kan dat handig zijn.

Toch nog even terugkomen op de kosten van de SMS-berichten van Twitter. Twitter meldt dat het de berichten zelf gratis verzendt, maar dat de SMS-server zich in Groot-Brittannië bevindt en dat het er dus vanaf hangt of de lokale operator een deel van de internationale kost aan zijn klant doorrekent.

Ondertussen heb ik online bij mijn GSM-operator Ello Mobile (die overigens gebruik maakt van het netwerk van Base) even de kosten van mijn laatste gesprekken bekeken. Blijkbaar werd alleen de activerings-SMS aangerekend die ik zelf heb verzonden. Dat is logisch. Hiervoor betaalde ik 0,2893 euro excl. BTW ofwel 0,35 euro incl. BTW. Alle SMS-berichten van Twitter die ik heb ontvangen zijn dus gratis en dat is een goeie zaak.

Erg handig is de zogenaamde Twitter badge. Dat is eigenlijk een klein stukje code (html en javascript) dat je in je blog op webpagina kunt plakken. De laatste x berichten van je Twitter-kanaal worden daar dan weergegeven. Bibliotheken zouden deze badge in de sidebar van hun blog of bovenaan de homepage van hun website kunnen plaatsen. Als slechts het meest recente bericht wordt getoond, dan heeft de badge dus de functie van een soort nieuwsflash. Zet er een link bij naar een andere pagina waar je meer recente Twitter-berichten toont en je hebt meteen een Twitter-archief. Door de code te gebruiken in plaats van rechtstreeks naar de Twitter-pagina te linken, hou je de bezoekers op je blog of website.

Ik ga nu verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om (tekst)informatie van andere (web)toepassingen automatisch te laten doorstromen naar Twitter. Die techniek biedt namelijk mogelijkheden voor het (periodiek) aanbieden van korte brokjes informatie op basis van gegevens die elders al in een database aanwezig zijn of worden verzameld. Combineer dat met SMS en je creëert mijns inziens een sterk potentieel dat je trouwens weinig of niets kost. Dat laatste is in de context van de (openbare) bibliotheek nog steeds een belangrijk gegeven.

Gepubliceerd door Patrick

Every day I'm a librarian ∞ Brusselaar met een Antwerps accent ∞ sapiophile ∞ filmliefhebber ∞ cum spe sed vigilanter (hopeful, but vigilant) ∞ 1080 Brussel ∞ 1080 Bruxelles.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *