Twitter twiet twiet

Vorig jaar in november besloot ik om op de Boekenbeurs bij wijze van experiment eens live te bloggen vanop de stand van het VCOB. Dat ontlokte Tineke van BrusselBlogt de volgende reactie:

Dit lijkt me meer iets voor op Twitter – zo korte en krachtige blogregeltjes. Zit je daar al op?

Waarop ik toen vrij laconiek reageerde met:

@ Tineke: Nee, twitteren doe ik niet, maar ik ken het wel. Ik ben echter al blij dat ik af en toe wat op m’n blog kan schrijven.

Vandaag heeft Twitter me echter toch over de streep getrokken. Ik wilde namelijk eens bekijken wat de mogelijkheden voor bibliotheken zijn om van Twitter gebruik te maken. Een toepassing van Web 2.0 in bibliotheekcontext. Bibliotheek 2.0 noemen we dat.

Bibliotheken zouden Twitter kunnen gebruiken om kort en snel mededelingen aan hun klanten te doen. Dat kan een last-minute-aankondiging van een activiteit zijn, maar ook het slechte nieuws dat er een of ander technisch probleem is met het bibliotheeksysteem en dat men zijn bibliotheekbezoek dus beter even kan uitstellen (dat laatste proberen we uiteraard zo veel mogelijk te beperken).

Twitter biedt de mogelijkheid om updates via SMS te ontvangen en dat is best wel praktisch. Al hoef ik niet per se te weten wanneer eMich koffie gaat drinken! Maar dat deBuren twee nieuwe tentoonstellingen ‘Picture This!’ en ‘Afghanistan 2007: een reis in beelden’ hebben is dan weer wel interessant om weten.

Vermoedelijk ergens in de loop van de maand mei geven mijn collega A. en ik een informatiemoment over Web 2.0 en Bibliotheek 2.0 voor de Brusselse bibliothecarissen. Ik denk dat ik Twitter als mogelijke toepassing wel ga vermelden. Wel maak ik me de bedenking dat het succes van Twitter als informatiekanaal natuurlijk staat of valt met de promotie die je er voor maakt. Je moet klanten aansporen om op Twitter in te schrijven en de updates van je kanaal via SMS te ontvangen. Hoe het trouwens zit met de kosten voor het ontvangen van dergelijke SMS-berichten (de SMS-server bevindt zich in Groot-Brittannië) zal ik straks eens op mijn GSM-factuur moeten bekijken.

Om af te sluiten toch nog even zeggen dat jullie mijn getwitter kunnen volgen op: www.twitter.com/librarianbe

Gepubliceerd door Patrick

Every day I'm a librarian ∞ Brusselaar met een Antwerps accent ∞ sapiophile ∞ filmliefhebber ∞ cum spe sed vigilanter (hopeful, but vigilant) ∞ 1080 Brussel ∞ 1080 Bruxelles.

Doe mee met de conversatie

2 reacties

  1. @ Tineke: Ik ben eigenlijk aan het uittesten op welke manier bibliotheken Twitter als toepassing van Web 2.0 binnen hun werking zouden kunnen gebruiken. De combinatie met SMS vind ik bijvoorbeeld sterk. De bibliotheek kan een eigen Twitter-kanaal oprichten en daar op gezette tijden melding maken van activiteiten, weetjes, nieuwe aanwinsten… Klanten die het kanaal volgen (“followers”) en tevens hun SMS activeren, krijgen die berichten dan via de GSM. In bepaalde gevallen kan dat handig zijn en ik heb begrepen dat het (meestal?) gratis is voor degene die de SMS’jes ontvangt.

    Voor persoonlijk dagelijks gebruik ben ik ook niet van het nut van Twitter overtuigd. Al heb ik ondervonden dan het behoorlijk verslavend kan zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *