Adieu Titaantjes

Radio 1 - Titaantjes - Pat Donnez

Beste Pat Donnez

Radio 1 kiest nieuwe horizonten en dus wordt vandaag de allerlaatste Titaantjes de ether ingestuurd. Ik ben vier seizoenen lang een trouwe luisteraar geweest. Ofwel ’s morgens bij het ontbijt, of anders ’s avonds voor het slapen gaan. Dankzij de podcasts heb ik nooit een aflevering moeten missen.

Titaantjes onderscheidt zich van andere programma’s door de interviewstijl. Eigenlijk is Titaantjes geen interview, maar een gesprek. Niet snel-snel in drie minuten klaar, maar een zee van tijd. En een interviewer die niet alleen vragen stelt, maar ook oprecht geïnteresseerd is in wat zijn gesprekspartners te vertellen hebben. Op die manier heeft Titaantjes bijgedragen tot wat we tegenwoordig met een trendy woord ‘onthaasting’ noemen.

Pat Donnez, tijdens het maken van Titaantjes was je een jongen – maar een aardige jongen. Al zeg ik het zelf. Het ga je goed!

Gepubliceerd door Patrick

Every day I'm a librarian ∞ Brusselaar met een Antwerps accent ∞ sapiophile ∞ filmliefhebber ∞ cum spe sed vigilanter (hopeful, but vigilant) ∞ 1080 Brussel ∞ 1080 Bruxelles.

Doe mee met de conversatie

6 reacties

  1. Beste Librarian,

    Net als jij was ik ook een trouwe luisteraar van Pat Donnez’s “Titaantjes”. Gisteren maandag stond ik dan ook perplex toen ik nog gauw even vlug de laatste aflevering wilde downloaden met Panamarenko en niks meer kon terugvinden op de vernieuwde radio 1 site.

    Teleurgesteld heb ik direct een e-mail gestuurd naar de directie en lezersbrieven rubrieken van De Morgen en de Humo, waarin ik oproep om het podcast-audio radio archief bij de openbare omroep compleet te herzien. Hun archief beleid is op het huidige moment absoluut niet luister vriendelijk, terwijl radio toch al zo een vluchtig medium is. Als je merkt hoe het bij andere buitenlandse radiozenders wordt aangepakt kan men zeker wat verbeteren op gebied van beschikbaarheid van uitgezonden radio gesprekken. “Simek ’s Nachts” uitgezonden door de nederlandse RVU bijvoorbeeld (http://www.rvu.nl/rvu.php?i=1&l=0&n=66) daar vindt je alle gevoerde radio gesprekken mooi gearchiveerd en downloadbaar terug. Bij de Vlaamse wereld omroep kan een downloadbare archivering blijkbaar wel. Bij “In gesprek met…” vindt je ook alle eerder gevoerde gesprekken terug in een overzichtelijk archief (http://www.rvi.be/rvi_master/gesprek/rvi_gesprek_vdlooverbosch/index.shtml).

    Er zijn nog meerdere buitenlandse talk show waar men ook alles keurig bijhoudt en opslaat voor nabeluistering. Klara hanteert blijkbaar dezelfde strategie als Radio 1. “Trio” van Werner Trio is alleen on-line te herbeluisteren en “Rondas” van Jean Pierre Rondas is als enige programma sinds meer dan een jaar als podcast voor enkele tijd te downloaden. Ik vrees alleen dat de manegement cultuur gericht op de snelle nonsens geen oog zal hebben voor het conserveren van interesante diepzinnige gesprekken die allerhande maatschappelijke thema’s behandelen, met intelligente rede voerders. Ik hoop dat de Vlaamse culturele intelligensia inclusief de radio makers samen èèn vuist maken en pleiten voor een degelijk on-line conserveer beleid bij onze radio omroepen dat komende generaties ook makelijk toegang krijgen tot het culturele collectieve orale erfgoed. Laat me gerust iets weten als U het ook met me eens bent en eventueel idee’en hebt om druk uit te hoeven bij de beleidsmakers. Bert Anciaux (cultuur minister) en Wim Coessens (nieuw hoofd van Radio 1-vanaf november) alsook Chantal Pattyn (hoofd Klara) zal ik ook trachten te overtuigen van een herziening van hun huidige on-line archief beleid bij diverse radio programma’s. Deze oproep heb ik alvast verzonden naar het huidige hoofd van Radio 1 dhr. Frans Ieven.

    Meneer Frans Ieven,

    Kunt U me eens vertellen waar het mp3 audio archief van Titaantjes plotseling is gebleven op jullie vernieuwde website, aub? Eèn van de weinige reuze goeie praatprogramma ’s (een pluim voor de Pat.) alweergestopt op de radio, en nu halen jullie het hele (deelsmp3) audio archief van Titaantjes ook nog even vlug vande radio 1 site?

    Trouwens het mag eens gezegd worden dat jullie podcast beleid op alle openbare VET gesubsidieerde radio’s al jaren op geen ****** trekt. Als je kijkt hoe het digitale beleid bij de Nederlandse radio omroepen of Duitse openbare radio omroepen wordt georganiseerd daar kunnen jullie rustig nog wat van opsteken. Wekelijkse updates en mooi alfabetisch gesorteerd en te downloaden bv. (http://www.radiocast.nl) ideaal daar voor de werkende mens die in ploegen werkt en overdag niet aandachtig naar de radio kan luisteren om zichzelf na gedane arbeid nog een beetje zonder alle comercièle nonsens degelijk te informeren. Deze week gaat er nog een officièle klaagbrief de deur uit naar het ministerie van Cultuur en “Orgeldraaiers” alsook de geschreven pers om heel jullie radio web podcast beleid eens grondig aan te klagen.

    Lekker veel Mega subsidies incasseren van de al zwaarst belaste Europese burgers om dan er ook nog het liefst zo weinig mogelijk voor terug te geven. Een audio archief Meneer Ieven bewaard chronologisch de orale historie van diverse meningen en gebeurtenissen van mensen uit een gesproken taal gemeenschap. Daar de openbare radio al zo een vluchtig en snel medium is, en de net technologie het toch op dit moment ook makelijk toelaat, verwacht je in een mediale evolutie dat openbaar gesubsidieerde omroepen hun orale archieven makelijk beschikbaar en èènvoudig openstellen voor de geintereseerde luisteraar. De bibliotheek in dorpen en steden doet het prima met de mediale drager boek. Waarom is het dan toch zo moeilijk om een radio archief OPENBAAR en makelijk toegankelijker te maken voor de geintereseerde luisteraar?

    Okay, men kan twisten en selecteren op de inhoud en of uitzendingen al of niet bewaar waarde hebben. Maar dat men ook nalaat om onze weinige openbare radio praatprogramma’s die we nog hebben niet degelijk te archiveren in een makelijk terug vindbare downloadbare versie voor de volgende generaties vindt ik een ronduit kapitale strategische beleidsfout. Auteursrecht is ook geen argument om in te brengen want uitzendingen worden in jullie opdracht geproduceerd, en diegene die deelneemt aan een radio uitzending en ze’n verhaal doet op een voor ieder te beluisteren radio zender zal ook geen bezwaar hebben dat men achteraf nog even het gesprek in alle rust kan nabeluisteren.

    Organiseer desnoods eerst een net enquete onder uw luisteraars en producenten (Pat Donnez of Geertje De Ceuleneer, bij Klara: Werner Trio of Jean-Pierre Rondas,etc…) om te onderzoeken of mensen er behoefte aan hebben om vorig uitgezonden programma’s nadien nog eens te herbeluisteren. Hopelijk hoeven we de oude cassette recorder niet meer opnieuw van onder het stof te halen? Denk even een moment aan zij die na U komen.

    Met Achting,

    Luc De Cock

  2. Beste heer De Cock

    Inhoudelijk ben ik het wel met u eens dat het archiveringsbeleid van de VRT op het vlak van uitzendingen en podcasts voor verbetering vatbaar is. Het is inderdaad niet omdat men zich een nieuw imago aanmeet, dat men zijn verleden in de vuilnisbak moet kieperen.

    De manier waarop u reageert vind ik echter zwaar overtrokken en zelfs cassant. Ik vrees dan ook dat uw reactie bij het nethoofd van Radio 1 niet erg constructief overkomt en dus niet het juiste effect sorteert.

    Met de wijze waarop u reageert kan ik het dus hoegenaamd niet eens zijn. En kijkt u ook uw spelling eens na. Slordigheid op dat vlak is niet direct een kenmerk dat vertrouwen schept.

  3. @Luc De Cock

    Het is mooi dat u het zo opneemt voor de luisteraars die graag radio luisteren met vertraging, het gaat inderdaad al snel genoeg in deze wereld. Maar om uw bede gehoord te krijgen moet u toch een ietsje meer mee met de tijd. Frans Ieven is namelijk al enkele jaren met pensioen.

    De nieuwe netproducent van Radio 1 heet tegenwoordig Els Van de Sijpe, de nieuwe netmanager is dan weer Wim Coessens. U heeft het goed begrepen: Frans Ieven was zo goed dat hij slechts vervangbaar was door twee mensen tegelijkertijd.

    Trouwens, na Frans Ieven waren er ook nog Annemie Van Winckel en Jan Hautekiet. Misschien moet u af en toe ook eens live naar de radio luisteren, een kwestie van weer mee te zijn. Meteen mee, zelfs.

  4. Beste meneer De Cock,

    Naast de kritieken die hierboven al zijn geuit, waarbij ik me volledig aansluit, nog deze bemerkingen. Ik durf te zeggen dat er slechts weinigen zijn die het gesproken gedeelte van het archief van de VRT-radio beter kennen dan ik. Op basis van die kennis kan ik enkel zeggen dat uw reactie stampvol leugens en halve en hele onwaarheden staat.

    1. Laat mij beginnen met toch één van uw standpunten te bevestigen. Het herbeluisteren van oudere Radio 1-programma’s is online niet meer mogelijk. Maar dit heeft alles te maken met de nieuwe zender en dito site. U weet net zo goed als ik dat er op de oude site honderden uitzendingen snel terug te vinden en te beluisteren waren. Zeer snel groeit er ook op de nieuwe site een archief.

    2. Het archiveringsbeleid van de VRT-radio kent u niet (ik wel) en u kan er dus ook geen oordeel over vellen (ik wel). De archieven van de VRT zijn volledig openbaar (Wet van Openbaarheid van Bestuur) en gratis te consulteren.

    3. Het “manegement cultuur” zoals u het noemt, heeft geen enkele invloed whatsoever op het archiveringsbeleid bij de VRT-radio. Uw pijlen op hen richten heeft geen enkele zin.

    4. De mensen die voor de archiefwerking verantwoordelijk zijn, concentreren zich al jarenlang op het beheren, bewaren en ontsluiten van diepgaande gesprekken allerhande. De volgens internationale standaarden ontsloten collecties van gesproken fragmenten en radioprogramma’s gaan terug tot 1930 (oprichting N.I.R.) en tellen al meer dan 100.000 items. Naar schatting nog eens die hoeveelheid ligt op ontsluiting te wachten. Akkoord, die databank staat nog niet online, maar daar zijn redenen voor, waarop ik hieronder zal terugkomen. De Vlaamse intelligentsia hoefde zich nog niet eens te verenigen om het gesproken radio-archief te redden, want het gebeurde al nog voor ze het besefte. En de radiomakers zelf, het zal u misschien verbazen, zijn vaak de grootste obstakels bij een degelijke archivering.

    5. U verwijst naar Duitse en Nederlandse voorbeelden, maar ook zij stellen hun archieven (die ook met belastinggeld worden onderhouden!) niet rechtstreeks voor het publiek open. Ze zouden wel gek zijn. BBC, INA, Beeld en Geluid… wat u te beluisteren krijgt, u beseft het wellicht niet, is slechts een fractie van een fractie.

    6. U stelt een interessante vraag: “Waarom is het dan toch zo moeilijk om een radio archief openbaar en makelijk toegankelijker te maken voor de geïnteresseerde luisteraar? Wel meneer De Cock, het is een spectrum van redenen, maar ik ga u alleen de eenvoudigste uit de doeken doen: omdat het digitaal ter beschikking stellen van honderdduizenden uren radio zeer veel tijd en geld kost. Als de “net technologie” het dan toch zo makkelijk toelaat, waarom denkt u dan dat u van de hierboven vermelde instellingen het materiaal maar mondjesmaat online ter beschikking krijgt? Omzetten van tienduizenden analoge dragers naar digitale bestanden, aan de allerhoogste geluidskwaliteit (hahaha mp3! u wel ja), dat alles documenteren volgens internationale archiefstandaarden, de ontwikkeling van een database die voor buitenstaanders zoals u gebruiksvriendelijk is enz. enz. dat kost veel geld en veel tijd. Geld en tijd die men in het buitenland ook nodig heeft gehad én gekregen heeft. Zo kreeg het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor het digitaliseren en ter beschikking stellen van haar archief van het Nederlands ministerie van Economische (jawel) Zaken een miljoenensubsidie, die volledig los stond van de subsidies voor de omroepverenigingen of de NOS. In de huidige beheersovereenkomst is de digitale openstelling van het VRT-archief géén opdracht. Geen taak en dus ook geen geld daarvoor. U had zich met andere woorden beter tot Geert Bourgeois gericht dan tot Frans Ieven. De cijfers, de schattingen en de financieringsplannen voor Vlaanderen vindt u terug in het beleidsplan van de VRT, eenvoudig terug te vinden op de corporate website.

    7. Vindt u dat de VRT heel haar archief zomaar het web op moet gooien? Het rechtenverhaal is lang niet zo eenvoudig op te lossen als u het zich inbeeldt. Het is bv. niet omdat de VRT-radio een programma produceert, dat de muziek rechtenvrij kan worden verspreid via het internet. En ja, er zijn wél geïnterviewden die vragen, zelfs eisen dat hun interview niet opnieuw wordt uitgezonden. U wil alles online ter beschikking en maar downloaden in mp3. Wat u eigenlijk voorstelt, meneer De Cock, is een te grabbel gooien van de grootste schatten die Vlaanderen op auditief vlak te bieden heeft. Zeker, het archief van de VRT behoort de luisteraar toe, maar niet klakkeloos en zeker niet achteloos, zonder bescherming. Met de riemen die hij heeft, roeit de openbare omroep momenteel om langzaamaan zijn radio-archief steeds verder open te stellen. Door het hergebruik van archiefmateriaal (Jazz Middelheim, Boekenbeurs, …) krijgt u bovendien al heel wat te herbeluisteren. Maar dat heeft u waarschijnlijk nog niet ontdekt.

    Zo, meneer De Cock. Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar het wordt me te laat om nog verder te schrijven. Ik meen te mogen besluiten dat de VRT veel meer denkt aan degenen die na ons komen, en véél meer dan u vermoedt, of dan u zichzelf maar kan inbeelden. U schrijft: “Maar dat men ook nalaat om onze weinige openbare radiopraatprogramma’s die we nog hebben niet degelijk te archiveren in een makelijk terug vindbare downloadbare versie voor de volgende generaties vindt ik een ronduit kapitale strategische beleidsfout.” Ik blijf me afvragen hoe u het aangedurfd heeft met zò weinig kennis ter zake te oordelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *