Moet de bibliotheekdirectie bloggen?

Ik ben aan het e-mailen met Laura Cohen, u weet wel, van het A Librarian’s 2.0 Manifesto. We hadden het over haar voorlaatste stelling nr. 16: “I will encourage my library’s administration to blog.”

Ik vroeg Laura wat ze precies met “library’s administration” bedoelde omdat dit in het Nederlands verschillende betekenissen kan hebben. Bedoelde ze de personeelsleden, of het bibliotheekmanagement (de directie, zeg maar)?

Ik zei haar dat de bibliotheekdirectie (directeur, hoofdbibliothecaris, zakelijk leider…) in onze contreien maar zelden tot bloggen komt, althans in grotere bibliotheken (in kleinere bibliotheken zal het wellicht vaker de bibliothecaris zijn omdat die daar het ‘manusje-van-alles’ is). Als een bibliotheek al een blog heeft, is het vaak iemand van de p.r.-afdeling of een ‘gewoon’ personeelslid dat met die opdracht wordt belast.

Het antwoord van Laura Cohen liet niets aan duidelijkheid te wensen over en daarom citeer ik haar hier volledig:

This is my point exactly. Staff needs to encourage management to blog. I think that library management is failing in many ways these days, and this is one of them.

Wat denken jullie van die uitspraak?

Gepubliceerd door Patrick

Every day I'm a librarian ∞ Brusselaar met een Antwerps accent ∞ sapiophile ∞ filmliefhebber ∞ cum spe sed vigilanter (hopeful, but vigilant) ∞ 1080 Brussel ∞ 1080 Bruxelles.

Doe mee met de conversatie

10 reacties

  1. Het moet geen verplicht nummer zijn maar het zou wel mooi zijn als ook directieleden de meerwaarde van een weblog inzien en de kansen zouden benutten. Dat geeft dan ook het management een gezicht en is transparant naar personeel zowel als externen.

    De directeur van de OB Vlissingen is ook begonnen met een weblog. Ik vind dat prachtig.

  2. Dit is natuurlijk dé manier om bibliothecarissen/directeurs ‘aan den lijve’ te laten ondervinden waar het allemaal over gaat. Maar aan de andere kant: een post van een bibliothecaris/directeur heeft om die reden niet meer waarde dan die van een medewerker.

    Wat die awareness betreft: dat moet je eigenlijk doortrekken naar besturen en hogere niveau’s. Zonet in de wandelgangen gehoord dat de blog van bib Sint-Truiden niet live mag gaan van het stadsbestuur aldaar.

  3. Moeten staat wel erg dwingend. Maar ik denk dat het wel gewaardeerd wordt op de vloer wanneer men ‘boven’ laat weten waar men mee bezig is. De blog van de AADL directie is daar een mooi voorbeeld van. Jullie Laurent Meese vind ik een leuk voorbeeld.

  4. johanmijs schreef:

    Maar aan de andere kant: een post van een bibliothecaris/directeur heeft om die reden niet meer waarde dan die van een medewerker.

    Dat klopt, en ik denk dat je intern dan ook goed moet afspreken over welke onderwerpen de directeur blogt. Ik kom daar later (in een reactie op WoW!ter) op terug.

  5. WoW!ter schreef:

    Maar ik denk dat het wel gewaardeerd wordt op de vloer wanneer men ‘boven’ laat weten waar men mee bezig is. De blog van de AADL directie is daar een mooi voorbeeld van.

    Ik heb de Director’s blog van de Ann Arbor District Library even bekeken.

    De AADL bestaat uit een hoofdbibliotheek en vier filialen. Alles bij elkaar worden er 425.000 materialen ter beschikking gesteld, gemiddeld 5 miljoen uitleningen per jaar. Dit om een idee te geven van de grootte.

    Ik zie dat directeur Josie Parker zelf heel wat berichten schrijft over activiteiten die de bibliotheek (mee) organiseert. Het schrijven van dergelijke berichten lijkt me echter typisch iets voor de p.r.-afdeling omdat die doorgaans alle feitelijke gegevens van een activiteit (wat, waar, wanneer…) bij de hand heeft. De directeur kent meestal alleen de grote lijnen.

    Naast berichten over activiteiten schrijft Josie Parker ook over de renovatie van de bibliotheek. Dat lijkt me inderdaad typisch iets voor de directeur omdat het meer raakt aan beleidsmatige zaken.

    Nog een ‘eigenaardigheidje’ (met mijn Vlaams-Brusselse bril dan) is dat je op de website van de AADL gewoon het rechtstreekse telefoonnummer van directeur Josie Parker kunt vinden (tenzij ze een medewerker heeft die de telefoon opneemt). Ik vraag me af, of daar dan geen misbruik van wordt gemaakt. Als wij in de HOB het telefoonnummer van onze hoofdbibliothecaris of zakelijk leider op onze website zouden zetten, dan vrees ik dat deze dagelijks overstelpt worden met allerlei telefoontjes die ze toch weer naar een personeelslid moeten doorschakelen. Klanten hebben in onze contreien wel eens de neiging om direct “het hoogste niveau” te bellen in de veronderstelling dat ze dan sneller of beter worden geholpen.

  6. Ik vind dat de bibliotheekdirectie mag bloggen wanneer ze daar tijd voor heeft. In mijn – kleinere – bibliotheek zou ik iedereen vragen om mee te werken aan de blog.

  7. Blogs mogen zolang het maar geen moeten wordt. Mijn belangrijkste bedenking gaat over de inhoud. Sommige collega bibliotheken hebben een nieuwsbrief met een blog maar meestal lees ik daar oud nieuws op. En op allerhande discussiesites (genre De Standaard of Knack) lees ik veel ‘cafépraat’. Ik ben het meer eens met W. Elsschot : zwijgen kan niet verbeterd worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *