Eerste prijs KEW piano 2007 voor Anna Vinnitskaya

Eerste prijs KEW piano 2007 voor Anna Vinnitskaya.

In het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel is vannacht omstreeks 00.30 uur de rangschikking van de laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd 2007 voor piano bekendgemaakt door Arie Van Lysebeth, voorzitter van de jury.

  1. Eerste prijs: Grote internationale prijs Koningin Elisabeth, prijs “Koningin Fabiola”
    Anna Vinnitskaya (Rusland)
  2. Tweede prijs: Prijs van de Belgische Federale Regering, prijs “Arthur De Greef”
    Plamena Mangova (Bulgarije)
  3. Derde prijs: Prijs “Graaf de Launoit”
    Francesco Piemontesi (Zwitserland)
  4. Vierde prijs: Prijs van de Gemeenschappen van België, dit jaar aangeboden door de Franse Gemeenschap
    Ilya Rashkovskiy (Rusland)
  5. Vijfde prijs: Prijs van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
    Hyo-Sun Lim (Korea)
  6. Zesde prijs: Prijs van de Stad Brussel
    Liebrecht Vanbeckevoort (België)

De overige zes finalisten zijn (in alfabetische volgorde):

  • François Dumont (Frankrijk)
  • Hisako Kawamura (Japan)
  • Stanislav Khegay (Kazachstan)
  • Miyeon Lee (Korea)
  • Mariangela Vacatello (Italië)
  • Hong-Chun Youn (Korea)

De publieksprijzen van Klara (Sternefeld-prijs) en van RTBF (Stehman-prijs) gaan allebei naar onze landgenoot Liebrecht Vanbeckevoort.

Op de uitvoering van François Dumont na, heb ik de afgelopen week alle uitvoeringen van het opgelegd werk “La luna y la muerte” van de Spaanse componist Miguel Gálvez-Taroncher kunnen beluisteren. Mijn voorkeur ging naar de uitvoering van de Russische Anna Vinnitskaya, gevolgd door die van de Zwitser Francesco Piemontesi (die het stuk in wereldpremière uitvoerde). Ook de uitvoeringen van de Japanse Hisako Kawamura en van de Bulgaarse Plamena Mangova konden me bekoren.

In een interview zei componist Gálvez-Taroncher dat hij de uitvoering van onze landgenoot Liebrecht Vanbeckevoort de beste vond. Vanbeckevoort combineerde volgens hem een grote controle met de nodige flexibiliteit die nodig was om de verschillende emoties van het stuk te kunnen vertolken. De tweede beste uitvoering was volgens Gálvez-Taroncher die van de Koreaanse Hyo-Sun Lim. De componist ontkrachtte trouwens de kritiek dat het stuk technisch te moeilijk zou zijn. Hij gaf toe dat het geen eenvoudig stuk was, maar dat de complexiteit ervan zeker binnen het bereik lag van de finalisten.

Gepubliceerd door Patrick

Every day I'm a librarian ∞ Brusselaar met een Antwerps accent ∞ sapiophile ∞ filmliefhebber ∞ cum spe sed vigilanter (hopeful, but vigilant) ∞ 1080 Brussel ∞ 1080 Bruxelles.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *